podpisywanie umowy z fotografem

nasze publikacje - fotografia ślubna

Kiedy już znajdziemy idealnego fotografa na nasz ślub chcielibyśmy mieć pewność, że nasz fotograf wykona wg ustaleń pamiątkowe zdjęcia ze ślubu, należy podpisać z nim umowę. Fakt ten nie powinien podlegać dyskusji. Pozostaje tylko pytanie co powinna zawierać umowa, by wynajęcie fotografa nie było w dniu ślubu i później powodem do stresu. Artykuł dotyczy umowy z fotografem jednak z powodzeniem można zastosować go przy zawieraniu umów z innymi usługodawcami.

Są cztery ważne tematy które powinny zostać omówione w umowie. Przeanalizujemy je poniżej.

1. Musimy określić kto z kim i kiedy zawiera umowę. Najlepiej jeśli wpiszemy nazwiska i nr PESEL zleceniobiorcy i zleceniodawcy, określamy wtedy jednoznacznie o kogo chodzi. Dobrze jest też wpisać swoje adresy pocztowe oraz dane kontaktowe jak telefon i email. Oczywiście powinien też być ustalony czas i miejsce uroczystości: dzień, godzina, miasto, ulica.

2. Dalej powinniśmy szczegółowo określić czego dokładnie dotyczy umowa - jaki jest zakres usług. Czyli na przykład decydujemy się na fotoreportaż z dnia ślubu, który zaczyna się od przygotowań Panny Młodej u fryzjera, albo od błogosławieństwa w domu itp. Trzeba dokładnie ustalić kiedy rozpoczyna się i kończy fotografowanie (godzina), co obejmuje (przygotowania, ceremonia, wesele, plener). Ustalić też należy co otrzymamy: czy dostaniemy zdjęcia w formie elektronicznej, czy będą w pełnej rozdzielczości, czy otrzymamy jakieś odbitki, w jakim formacie, czy otrzymamy album, czy fotograf przygotuje prezentację zdjęć ślubnych na swojej stronie internetowej byśmy mogli je pokazać łatwo znajomym itp. Nie mniej ważne są ilości: ile zdjęć otrzymamy, czy będą poddane obróbce (jakiej), czy będą w pełnej rozdzielczości, ile stron będzie miał album, ile odbitek, ile zdjęć w prezentacji. Czy ewentualne dodatkowe zdjęcia będą płatne.

3. Terminy i rozliczenia. Oczywiście w umowie powinien zostać poruszony temat pieniędzy. Jaka jest kwota za podstawową usługę na którą podpisujemy umowę. Ile kosztują rzeczy które możemy otrzymać ekstra: album, prezentacja, dodatkowe odbitki, płyta itp. Jaka jest kwota dodatkowych koniecznych opłat, np. za dojazd. Powinniśmy też zwrócić uwagę na kwotę pobieranego zadatku lub zaliczki. Poznawszy już odpowiednie kwoty dobrze jest wiedzieć, kiedy otrzymamy to za co zapłaciliśmy. Postarajmy się żeby w umowie były określone terminy: kiedy zobaczymy pierwsze zdjęcia, kiedy otrzymamy wszystkie zdjęcia, kiedy otrzymamy album, prezentację itp.

4. Różne różności - równie ważne.
- co zawiera płyta - jeśli takową otrzymujemy - czy zdjęcia są w pełnej rozdzielczości, czy są obrobione czy prosto z aparatu, czy nie są oznaczone znakiem wodnym, czy nie są jakoś zabezpieczone przed kopiowaniem,
- odpowiedzialność fotografa - co się stanie jeśli fotograf nie zjawi się na naszym ślubie, co jeśli będzie spóźniał się z oddaniem zdjęć,
- nasza odpowiedzialność - co się stanie jeśli odwołamy ślub, czy musimy wypłacić fotografowi jakąś rekompensatę,
- prawa do zdjęć - czy zgadzamy się by fotograf mógł opublikować zrobione tego dnia zdjęcia na potrzeby autoreklamy,
- możliwość zmian w umowie - co jeśli będziemy chcieli z czegoś zrezygnować już po podpisaniu umowy.

Chociaż sporo tu różnych kwestii o których należy pamiętać, mimo to te cztery punkty i tak nie wyczerpują tematu. Zabezpieczanie swoich praw umowami to ważna rzecz i wcale niełatwa. Dlatego też mamy prawników. W większości przypadków powoływanie się na umowę nie będzie konieczne. Wiele zleceń fotograficznych jest z polecenia, fotografowie dbają więc o swoją dobrą reputację. Dla pewności jednak umowę lepiej mieć.

A jak pomóc fotografowi ślubnemu w pracy? O tym w naszym artykule co zrobić by zdjęcia ślubne były lepsze, przydać się mogą również fotografieczne porady dla gości ślubnych.

Ocena artykułu: Interesujący 6/6 (44 oceniających)

O autorze:

Piotr Kubiak

 

nasze publikacje - fotografia ślubna